Padang Lanjut, rumah Ngah ngan besday abah
Dah 5 hari aku sampai Malaysia ni. Nak kena start berjalan dah ni baru puas, dok rumah takut boring. Hari ni aku ikut Kak Lynn (kak aku no. 2) ngan Abg. Jamal (abang ipaq aku) pi Padang Lanjut kat Kola Nerang sana nu, pi umah Abg. Shat (abang ipaq kak aku), pi kutip buah kat dusun. Wahhh!

Kak Lynn ngan Abg. Firdaus (abang aku, no. 3) sampai balik Kedah dari Perak hari Jumaat, 24 Julai 2009. Depa dok kat Ipoh, Perak. Eeee sama gak terharu, besa la pasai aku ni rapat ngan depa, lama tak jumpak, tetiba dapat peluang ni. Syukur alhamdulillah. Best leh dukung anak menakan bongsu, Nazrin, baru umur 10 bulan, dia beranak time nak raya puasa tahun lepas, dia pun tak kenai pun sapa dok dukung dia tu.

[Nazrin Jamal Abd. Raish, anak menakan nombor 9]

Nak pi Kola Nerang ni besa la kan, trip dia tu kena lalu kot Langgaq, Jabi (huh? - ada sorang ja paham saipa aku tuleh camni...), Pokok Sena pastu baru jumpak Kola Nerang. Tak ingat dah sampai sana koi berapa, kot lerah koi 11 pagi kot.

Banyaknya buah!! Macam-macam buah ada, buah dokong, langsat, moktan (rambutan), manggih (manggis la), durian, chempedak dan lain-lain. Kalau nak makan kena rajin ja la, kena kait seniri, punya banyak smpai tuan rumah tengok saja ja buah tu kat pokok. Hehe. Tengok jantung pisang pun jadi terliur dah, sedapnya ulam jantung pisang! (Perak sangat ka aku ni?)

[Buah dokong]

[Nampak dok moktan banyak-banyak tu?]

[Ni pokok buah dokong, pi ragaih naik kait ja]

[Buah yang tak dak kat Mesir, buah manggis]

Pelahap durian dulu (walaupun aku ni jarang makan durian, tapi main ngan 5 tahun tak makan ni, kedarah gak la!), pastu buah-buah lain. Pastu letih kait buah, makan tengah hari, lauk-lauk kampung yang best! Ikan masak lemak, sambal keli, sotong masak kicap, sambal sotong kering tu menu dia.

Lepas ni nak pi rumah Ngah pulak kat Kampung Teluk, Bukit Pinang. Rumah Ngah ni kiranya rumah tumpuan la tiap kali raya, famili semua pakat reunite kat situ. Tapi yang sedihnya, kepulangan aku kali ni dah tak sempat nak jumpak ngan Ngah Kecik (mak ngah), sebab Ngah Kecik dah meninggal dunia tahun lepas, nasib baik masih berpeluang untuk jumpak Ngah Besar (pak ngah). Isk isk sedihnya tapi apakan daya, manusia mana yang tak akan jumpak dengan 'ajal'. Al-Fatihah. Ngah Besar pun tak berapa sehat la ni, lumpuh, dah lama dah, sebelum aku pi Mesir lagi.

Aku ngan Kak Lynn pi rumah Ngah dari Kola Nerang. Abah, Mama, Abg. Firdaus ngan Kak Siti (kak ipaq) pi dari Teluk Chengai, pi jumpak kat umah Ngah la. Kak Chik Taherah (sepupu aku) jamu mee hailam, sedap tui, dia memang pakar bab mee hailam ni.

Hehe, 25 Julai ni sebenaqnya besday abah yang ke-69! Hepi besday buat abah! Kali ni leh ucap secara face-to-face, alangkah bangganya anak beranak semua buleh kumpul waktu ni. Moga Allah s.w.t. berkati hidup abah! Aamin.

That's all for today! ~Salam
0 Responses

Post a Comment

  • Akulah aku



    Mohd Fairuz Mohammad
    Jalan Kuala Kedah,
    Alor Setar,
    Kedah Darul Aman.



    E-mel: furud85@yahoo.com

    No. Telefon:
    Malaysia +60134383785
    Mesir +20114665326





    Dah mula kira...


    Nak nyembang?


    Berapa ramai dah?

    Statistik pelawat sejak 28/09/2009:
    widgeo.net

    Mai dari mana?

    Statistik negara pengunjung sejak 04/11/2009: free counters