Duhai ayahanda dan bonda!
Pagi ni siap awal-awal, lepas subuh ja dah kena keluaq dah. Pak Tam nak kena antaq Bang Chik Amar, sepupu aku pi tadika. Koi 6 pagi dah keluaq dah. Besa la orang KL ni, pagi-pagi buta kena keluaq pi keja dah, kalau tidak jam.

Lepas antaq kat tadika, singgah makan nasi lemak kat warung. Rasa cam pengalaman baru ja, haha padahal makan kat warung ja pun, besa la kat Cairo tak dak warung-warung tepi jalan dok jual nasi lemak camni. Lepas sarapan tu, kami lajak pi umah Abg. Shukri, sepupu aku gak, baru pindah rumah. Rumah dia kot lerah Lembah Pantai, kat situ aku jumpak Mak Ndak ngan Pak Ndak aku, lama dah tak jumpak depa, depa mai KL sat ja, satgi ni nak balik Parit balik kat Perak nu.

Tak buleh dok lama kat situ, sebab takut tak dan nak sampai kat Hentian Puduraya pasai aku booking tiket MaraLiner koi 10.00 pagi. Tiket ni Pak Tam tolong belikan sebelum aku smpai KL lagi. Terima kasih Pak Tam!

[Tiket MaraLiner KL-Alor Setar]

Sampai kat Puduraya lebih kurang koi 9.30 pagi. Dan la nak beli surat habaq habuan baca ataih bas. Bas ni memang menepati waktu betui, tepat jam 10.00 pagi terus jalan. Bas yang aku naik ni bukan bas nak pi Aloq Setaq, bas ni akan pi kat Hentian Duta, kat situ aku naik bas lain, bas ni baru betui.

Perjalanan ni ambik masa sekitar 6 jam untuk sampai kat Shahab Perdana, Mergong. Dok dalam bas ni tak leh nak lena pun, pasai teruja sama kot. Haha besa lama dah tak nampak bendang. Bas MaraLiner ni best, kerusi dia luas, luas dan selesa dari naik EgyptAir lagi, heran tui.

Dok atas bas tu asyik online ja la. Tapi tension tui! Malam tadi baru top-up RM30.00 ja, mai pagi ni habih kredit semua pasai pakai GPRS ngan GPS! Huhu mahai tui GPRS kat Malaysia ni, tak sangka dia nak kedarah abih kredit tu. Kalau kat Mesir nu, GPRS dia sehari LE1.00 ja (lebih kurang RM0.70 ja!), ingatkan kat Malaysia ni lagi murah. Tak patut tui Celcom ni. Hehe.

Aku sampai kat Shahab tepat jam 4.00 petang, sempoi tul MaraLiner ni, menepati waktu. Smpai kat Shahab, aku tunggu lebih kurang setengah jam, sebab ayah aku baru nak keluaq dari rumah ngan Cikgu Hashim, kawan baik ayah.

Nampak-nampak ayah ja, terus pi terpa cium tangan ngan peluk! Isk isk lama dah tak jumpak. Terharu dapat peluang camni. Terima kasih Cikgu sebab tolong mai sambut. Aku teruih angkat beg ngan kotak masuk dalam keta dan terus bertolak balik Jalan Kuala Kedah.

Tengok kiri kanan, tak dak perubahan pun Aloq Setaq ni, cuma tambah bangunan-bangunan baru ja, contohnya cam Tesco Mergong, dulu masa aku pi tak dak lagi. Tapi yang best sket tu, billboard kat Aloq Setaq ni semuanya sopan, gambaq-gambaq pompuan pun pakat pakai tudung belaka, hatta kepada gambaq Adibah Noor ngan DJ Fara Fauzana pun pakai tudung gak. Hehe. Penangan pemerintahan baru, nampak manis la sikit kan? Tulisan pun banyak tuleh jawi (walaupun ada yang ejaan tak betui).

Aku sampai kat rumah lebih kurang koi 5.00 petang. Bukak ja kunci rumah, terus nampak wajah sayu mak aku yang mengandungkan aku dulu, isk isk. Sedihnya. Aku pun peluk la erat-erat, lama tul, mak aku tak terkata apa, lidah jadi kelu. Aku tau dia gembira. Mama, adik dah balik! (Tapi sat ja la).

Time ni private time la, waktu-waktu terharu ni tak leh cerita banyak-banyak, satgi tak best. Rumah aku pun cam biasa, sikit perubahan pun tak dak, semua sama cam dulu. Perjalanan hari ni terhenti takat ni, aku pun dah selamat sampai dah, dah bukan musafir lagi dah. Terima kasih buat semua yang mendoakan perjalanan aku. Terima kasih banyak-banyak! ~Salam
0 Responses

Post a Comment

  • Akulah aku



    Mohd Fairuz Mohammad
    Jalan Kuala Kedah,
    Alor Setar,
    Kedah Darul Aman.



    E-mel: furud85@yahoo.com

    No. Telefon:
    Malaysia +60134383785
    Mesir +20114665326





    Dah mula kira...


    Nak nyembang?


    Berapa ramai dah?

    Statistik pelawat sejak 28/09/2009:
    widgeo.net

    Mai dari mana?

    Statistik negara pengunjung sejak 04/11/2009: free counters