Bermula sebuah 'penerbangan'
Lebih kurang koi 1 pagi, aku bertolak ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah. Ni kira first time la nak balik Malaysia sejak sampai kat bumi Anbiya' ni dekat-dekat 5 tahun lepaih. Aku tak sewa tramco (van) pun nak balik ni, memadai ngan sewa Toyota Avanza ja yang Kerajaan Kedah punya. Selalu budak-budak Kedah kat Mesir kalau nak balik Malaysia, depa selalu sewa Avanza ni pi airport. Sewa dia LE40.00 ja (sama ngan lebih kurang RM30.00) untuk satu trip.

Malam ni ramai gak mai ziarah di umah, ada gak la buat jamuan sket-sket, jamu mee sup tulang. Hehe lama dah tak makan, sejak-sejak Hijau Kuning Cafe tutup Jun lepaih. Sapa yang mai, makan la sorang sikit. Saja buat kenuri kesyukuran, simple ja. Time dok makan mee sup tu, ada gak geng yang dok jentik carrom kat ruang tamu tingkat 2 Asrama Darul Aman ni.

Rasa sedih pulak nak balik, ya la dah lama dok hidup ngan kawan-kawan kat tingkat 2 tu, rasa sayu pulak nak tinggai depa. Tapi tak pa, sat ja, bulan 10 nanti aku balik sana balik la.

Aku naik keta Avanza sekali ngan Abah (Syeikh Yusoff Pegawai Kedah), Fahmi (driver), Cik Li, Fadhil. Selain keta kami naik ni, ada lagi 2 keta kawan-kawan sewa, depa pun ikut pi airport gak. Tak sangka pulak ramai yang pi antaq.

[Time tiba kat airport]

Sampai kat Terminal 3 airport antarabangsa Kaherah lebih kurang koi 1.30 pagi. Ramai gak kat airport pagi-pagi ni. Pelajar-pelajar Medic pun ramai balik malam ni. Tapi budak Kedah ada 2 orang ja, aku ngan sorang lagi siswi. Kami naik flight EgyptAir MS968, dijangka bertolak jam 4.50 pagi. Check-in bukak koi 2.00 pagi.

[Dengan kawan baik aku, Fahmi]

Tak tunggu lama sangat pun, elok-elok check-in bukak ja, terus terpa pi dulu. Kesian kat kawan-kawan depa nak balik, pakat ngantuk dah.

[Bergambar ramai-ramai sebelum check-in]

Lepas salam-salam ngan peluk tu, aku ucap terima kasih kat depa la sebab sudi antaq mai. Yang aku tak sangka nak mai antaq pun mai gak... Hehe. Kat sini pun sekali lagi nak ucap terima kasih kat hangpa semua yang sudi antaq aku iaitu Abah, Fahmi, Che Li, Hadi, Ashraf, Fadhil, Hasbullah, Fahmi Yahya, Lee, Wahab, Bakaq YDP, Nik, Shahir, Habib, Aizad, Izzan, Ku, Hafifi, Yamin. Terima kasih semua.

Elok-elok aku lepas check-in ja depa teruih balik, tak dan aku nak lambai-lambai. Start dari saat ni aku dah sorang-sorang la. Timbang beg ngan kotak dok ada dalam 40.5 kg, elok-elok ja, kalu tidak kena tambah bayaq la, nasib baik. Pastu dapat boarding pass lebih kurang koi 2.15 pagi, pastu selesai la urusan. Pastu aku call ayah aku, Pak Tam ngan Kak Lynn kat Malaysia (pakai kad sim Celcom U Pax) habaq kata semua selamat, barang-barang pun lepaih belaka.

[Boarding pass]

Tera dok nak tunggu pintu flight nak bukak, dan la pi buat semayang sunat musafir kat surau, doa mudah-mudahan selamat semuanya.

[Tak torah dok dah la tu, dok ambik gambaq seniri]

Boring gak nak tunggu ni, nak sembang pun tak dan kawan dah. Sambil-sambil tu pi buat urusan imigresen la, huhu kena bayaq denda LE150.00 (sama dengan RM100.00) sebab visa tamat tempoh. Tak tamat lagu mana, renew pasport baru siap ja, tak sempat nak pi renew visa. Kena wak keluaq duit sikit la.

[Pintu pagar G2]

Koi 3.45 pagi, terus pi tunggu kat gate nombor G2. Dok tengok orang lain pakat pakai topeng muka, penangan H1N1 la ni. Ada sorang laki arab ni dok kalut nak pinjam pakai handphone, nak habaq kat famili dia kata nak terbang dah, kredit dia abih. Bagi pakai je la, alang-alang nak perabih kredit yang dok ada tu. Tepat koi 4.20 pagi baru buleh masuk kapai. Flight ni terbang koi 4.50 pagi.

[Dua hidangan EgyptAir MS968 CAI-KUL]

Bila masuk kapai, cari tempat duduk ja la, pastu tak dak ceghita apa dah la. Flight ni transit kat Mumbai sejam, geng-geng India pakat turun la time tu. Dipendekkan ceghita, aku selamat sampai kat KLIA koi 10.15 malam (waktu Malaysia). Pak Tam aku pi sambut pastu singgah makan kat kedai mamak kat Bandar Kinrara, Puchong. Kedai tu bukak 24 jam. Kedarah nasi tom yam ja ngan ayaq Horlicks panas, sedap la, rasa tak macam dok masak selalu kat Cairo. Malam ni aku bermalam kat umah Pak Tam sat sementara nak bertolak balik Alor Setar pagi esok. Bila sampai umah Pak Tam, tak buleh nak tidoq, mata tak lelap, mungkin dok teringat kat Mesir kot. Hehe.

Ni ja la catatan 'ringkas' sepanjang hari ni. Nanti la karang lain pulak. Salam!
0 Responses

Post a Comment

  • Akulah aku



    Mohd Fairuz Mohammad
    Jalan Kuala Kedah,
    Alor Setar,
    Kedah Darul Aman.



    E-mel: furud85@yahoo.com

    No. Telefon:
    Malaysia +60134383785
    Mesir +20114665326





    Dah mula kira...


    Nak nyembang?


    Berapa ramai dah?

    Statistik pelawat sejak 28/09/2009:
    widgeo.net

    Mai dari mana?

    Statistik negara pengunjung sejak 04/11/2009: free counters