Raya bersama setelah hampir 5 tahun di perantauan
Selamat menyambut hari raya Aidil Fitri buat semua!

[Kelembutan seorang ibu]

[Mama dan abah dengan jubah dari Mesir]

[Dengan ibu tercinta]

Koi 10.00 pagi, pagi ni pi raya kat rumah Ngah kat Kg. Telok, Hutan Kampung dengan Abah, Mama, Kak Lynn, Shathir ngan Nazrin. Abg. Firdaus ngan Kak CT pi dari Hutan Kampung, dekat ja. Kami pi naik highway Alor Setar Selatan, sampai rumah Ngah koi 10.30 pagi.

[Iklan raya tepi jalan]

Kat situ ramai ada! Ada Abg. Halim, Kak Azizah ngan Kak Chik Taherah (sepupu-sepupu aku). Anak-anak depa pun ramai, ada yang aku dah lupa nama pun ada. Haha! Semua pakat besaq dah. Anak menakan pupu aku yang laki ada 3 orang ja, yang selebihnya tu pompuan belaka. Yang dah kawin pun ada, tahniah!

[Keluarga aku]

[Merah menyala... Huhu]

[Bergambar dengan Ngah Besaq sebelum balik]

Kat situ depa jamu mee bandung (pergh!), sedap oo. Selain mee bandung, ada la jamuan rutin waktu-waktu raya ni macam ketupat ngan kuih raya. Kat umah pun ada ketupat gak, ketupat jagung kesukaan ramai. Misteri oo ketupat jagung ayah aku ni, orang pun tak tau nak buat camna jadi sedap camtu, dok bagi resepi banyak kali dah, tapi buat tak jadi cam ayah aku buat gak. Kemarin ni tlong balut ketupat kat Abah ngan Kak Lynn, lama dah tak balut, lupa sket, tapi leh catch-up la pastu.

[Ni rupa tupat Abah sebelum direbus]

[Tupat jagung yang dimaksudkan]

[Nak rasa? Mai la umah]

Koi 12.30 tengah hari, kami bertolak pi umah Mak Ku kat Taman Aman, Anak Bukit. Sampai ja kat umah, tengok pintu pagar tutup ja, pintu pun tutup rapat. Tak dak orang ka ni? Selalu kalau mai raya pertama mesti ramai rumah Mak Ku ni. Pas bagi salam dua tiga kali, baru ada orang jawab, Kak Bada rupanya, tinggal sorang-sorang ja, yang lain keluaq pi raya kat Kota Sarang Semut. Mak Ku ni pengasuh kak ngan abang aku dulu waktu kecik-kecik. Tiap-tiap kali raya mesti wajib mai sini. Kami balik koi 1.15 tengah hari, nak dok lama pun tak buleh pasai Mama aku tak leh dok lama-lama. Sampai umah koi 2.15 petang kot, tak perasan pulak. Terus terkedang lena, ngantuk tul, makan tupat banyak sangat kot? Hehe.

Koi 5.30 petang, Abg. Firdaus bawak ayah mertua dengan mak mertua dia mai ziarah Abah ngan Mama. Depa dok sini sampai koi 7.00 malam.

[Bergambar dengan keluarga Kak CT Hajar]

Koi 9.40 malam, Pak Lang mai dengan Mak Lang, Kak Fuzah (sepupu) ngan suami dia, Abg. Rushdi. Abg. Rushdi ni graduan Al-Azhar gak, dulu ngaji kat Zagazig, balik Malaysia tahun 2002. Anak depa nama Hana' Qasrina pun ada sekali, tapi diam ja, keja isap puting susu ja. Hehe, taktik nak diam kot. Koi 10.40 malam, depa beralah dari rumah.

[Abg. Rushdi, Kak Fuzah, Hana' dan Mak Lang]

Ni la raya pertama aku di Malaysia setelah hampir 5 tahun dok di perantauan. Terasa sangat kelainannya.
0 Responses

Post a Comment

  • Akulah aku



    Mohd Fairuz Mohammad
    Jalan Kuala Kedah,
    Alor Setar,
    Kedah Darul Aman.



    E-mel: furud85@yahoo.com

    No. Telefon:
    Malaysia +60134383785
    Mesir +20114665326





    Dah mula kira...


    Nak nyembang?


    Berapa ramai dah?

    Statistik pelawat sejak 28/09/2009:
    widgeo.net

    Mai dari mana?

    Statistik negara pengunjung sejak 04/11/2009: free counters